E-shop pro Vás právě plníme. Pokud něco nemůžete najít, napište nám na náš email: ayurvedamanufaktura@email.cz a společně zjistíme, zda Vám produkt můžeme připravit.

7 TIPŮ NA PODPORU AGNI BĚHEM JARA

tip 1: Jezte v pravidelných časech dle síly agni 

Naše trávení funguje stejně jako slunce na obloze, ráno pálí málo, v poledne nejvíce, večer méně než v poledne, ale více než ráno. Když časy, ve kterých jíte, přizpůsobíte právě aktivitě trávicího ohně, odlehčíte vašemu trávení, protože do těla budete posílat jídlo v době, kdy je to pro zpracování nejoptimálnější a vytěžíte z živin maximum možného. Pravidelnost zároveň zklidňuje nervový systém. 

 

Snídaně: 7-8.30h

Oběd: 11-13 h

Večeře: 18-19 h

 

tip 2: Přizpůsobte velikost porce denní době

Veilkost porce by měla odpovídat síle našeho ohně v daný čas. Snídaně by měla být nejmenší, oběd by měl být největší (ajurvéda ho považuje za hlavní jídlo) a večeře větší než snídaně ale menší než oběd.

 

 

 

tip 3: zapomeňte na odlehčenou stravu plnou syrové zeleniny a dejte si teplý oběd

Jaro je chladné a není třeba tělo ochlazovat jídlem a potravinami, které jsou pro naše trávení těžce zpracovatelné. Zeleninu jezte tepelně upravenou a dbejte na to, abyste měli teplý oběd. Studené saláty nebo bagety nejsou na jaře vhodné a trávicímu ohni tím spíše uškodíte. 

 

tip 4: Na jaře omezte těžká, tučná a smažená jídla

Dejte si odlehčovací dny bez masa, mléčných výrobků, vajec, pečiva, ořechů, sladkostí a stimulantů jako je káva, alkohol, cigarety. Přestaňte pozobávat mezi jídly, nejezte už večer u televize brambůrky, sýry či jiné dobroty a vínko. Tohle všechno, naši kaphu zvyšuje a k jarnímu probuzení těla to nepřispěje. Kapha prostě vládne celému jaru a cokoliv je stejné povahy jako ona, bude našemu tělu škodit.

 

 

tip 5: VĚNUJTE JÍDLU POZORNOST 

Když přijde čas jídla, dejte mu svou plnou pozornost. Před jídlem se několikrát zhluboka nadechněte, přivoňte si k jídlu a můžete vyjádřit  vděčnost přírodě a všem, kdo se podíleli na přípravě tohoto jídla. Je-li to možné, jezte v klidu. Udělejte si na jídlo opravdu čas a věnujte se mu. Nedívejte se na mobil, na televizi ani na hodinky.

 

tip 6: Pijte horké ajurvédské nápoje

Můžete si dát některý z našich čajů na podporu trávení . My máme čaj na dobré trávení uvařený celý den v termosce a popíjíme ho, protože je lahodný a je nám po něm dobře. Kromě čajů můžete popíjet třeba horkou vodu s kardamomem, zázvorem a medem. 

 

 

tip 7: běžte se aspoň na 30 minut projít 

Půlhodinová procházka denně udělá doslova zázraky. Tělo se okysličí a zrelaxuje. Trávení podpoříte tak, že se po jídle půjdete projít na procházku dlouhou 1 000 kroků. 

 

A pokud nevíte, co na jaře vařit, můžete se inspirovat našim jídelníčkem dle Báry Chmelíkové